دسته بندی نشده

آشنایی با پیچ بند شارژی و برقی

«پیچ گوشتی شارژی» ابزاری است که سرعت عمل استادکاران و صنعت گران را بالا می برد.

این ابزار برای کارگاه ها و مراکز صنعتی و ساختمانی که هر روز تعداد بالایی پیچ باید ببندند،

بسیار کار بردی است و علاوه بر سرعت کار باعث می شود که تکنسین ها و کارگران دیگر خسته نشوند.

سبک بودن این محصول نیز کمک زیادی می کند تا دست ها به هنگام کار کمتر دچار خستگی شود.
شاید این مهمترین مزیت این دستگاه نسبت به انواع برقی باشد. در این مقاله هدف بیشتر انواع کوچکتر آن است

که در صنایع چوب به کار میرود.

به طور کلی هزینه نگهداری این دستگاه (به خصوص باتری آن) بالاتر از دستگاههای برقی می باشد و شاید به همین دلیل نتواند به طور کامل جایگزین دستگاههای برقی شود و استادکاران در حالت درست بهتر است از هرکدام آنها به فراخور حجم کار حداقل یک دستگاه داشته باشند.
در نظر بگیرید در محلی مشغول کار فنی هستید که به سیم و پریز برق دسترسی ندارید و نیازمند به سوراخکاری در دیوار یا چوب یا فلز و یا بستن تعداد زیادی پیچ هستید که با دست بسیار مشکل است. یا در حال استفاده از چند دریل برقی در محلی کوچک مثل آشپزخانه در هنگام نصب کابینت هستید و سیم این ابزارها در کش و قوس کار درهم پیچیده شده و کلافی سردرگم را تشکیل میدهند (و نیازبه صرف زمانی زیاد برای آزاد کردن سیمها خواهید داشت). یا در محلی که برای استفاده از دریل برقی (که معمولا بزرگتر و دست و پاگیر تر است) تنگ و تاریک است نیاز به عملیات سوراخکاری یا بستن پیچ دارید. در همه این موارد درلهای شارژی در نقش فرشته نجات استادکار ظاهر میشوند…
قبل از خرید پیچ بند شارژی و البته هر ابزاری پیشنهاد میشود به تکنیکال دیتا یا همان مشخصات فنی دستگاه مراجعه کنید. حال این مشخصات را از کجا میتوان بدست آورد؟ معمولا” مهمترین پارامتر ها را بر روی پلاکی که روی دستگاه چسبانده شده قید میکنند ولی زیاد کامل نیست. امروزه به کمک اینترنت دسترسی به سایت سازنده و دریافت کاتالوگ کار مشکلی نیست.
در کاتالوگها معمولا”مشخصات دقیق درج میشود و هرچه برند معتبر تر باشد نظم و دقت کاتالوگ بیشتر است. در این بین نکته ریزی وجود دارد و آن اینکه معمولا”، (البته نه در کاتالوگ اصلی)، بلکه بیشتر در سایتهای فروش که مشخصاتی از دستگاه را قید میکنند، پارامتر هایی را که ضعیف است و در رقابت با محصولات رقیب سبب امتیاز منفی میشود ، با زیرکی قید نمیکنند.
مثلا” در در برند های نامرغوب پیچ بند شارژی در بسیاری موارد گشتاور دستگاه را که در پایین شرح داده خواهد شد قید نمیکنند زیرا در صورت نوشتن آن ممکن است یک مشتری آن عدد را با گشتاور یک دستگاه مرغوب مقایسه کند و بلافاصله متوجه شود کدام دستگاه قویتر است.
حال اگر این عدد را در جلوی چشم مشتری قرار ندهند احتمال اینکه متوجه این نکته نشود بسیار بیشتر و در نتیجه شانس فروش دستگاه بیشتر است و این شاید یکی از رازهای فروش بیشتر توسط شرکتهایی است که جنس نامرغوب ولی ارزان تولید میکنند.به عبارت دیگر از کم اطلاعی اشخاص سوئ استفاده میکنند.
گشتاور یا torque
گشتاور یا torque در دریل شارژی به زبان خودمانی قدرت چرخاندن محور یا شفت دستگاه است .این یک تعریف علمی از نظر یک مهندس مکانیک نیست و شاید بیشتر یک تعبیر یا تجسم برای لمس بیشتر کلمه باشد. در ولتاژ یکسان باطری، دستگاههای بهتر گشتاور بیشتری تولید میکنند که بیشتر با واحد نیوتون برمتر بیان میشود(n/m).
برای درک بیشتر پیچی را در نظر بگیرید. برای بستن آن مقدار مشخصی نیرو لازم است که به آن گشتاور میگویند. حال اگر به هر دلیل این پیچ در محل خود خیلی سفت باشد برای بستن آن به نیروی بیشتری نیاز است که دستگاه قویتر یعنی دستگاهی با قابلیت تامین گشتاور بیشتر قادر به بستن آن است. بنا براین متوجه میشویم وقتی دستگاهی با گشتاور بیشتر خریداری کردیم به معنی این است که میتوانیم پیچهای محکمتری را نیز باز یا بسته کنیم و در سوراخکاری نیز چنین دستگاهی قویتر عمل میکند.
تورکمتر یا گشتاور سنج
در پیچ بند شارژی (در حالت صحیح) مکانیزمی بنام تورک متر وجود دارد که با انتخاب عدد مناسب تورک متر باعث میشویم دستگاه برای بستن یک پیچ از حدی که ما مشخص میکنیم بیشتر به پیچ نیرو وارد نکند و از هرز شدن پیچ یا بریدن آن جلوگیری میشود. این امکان در بستن پیچ در چوب و مواد نرم بسیار مفید است.
کلید دو یا سه حالته
در پیچ بند شارژی بر حسب امکانات و کیفیت ساخت، کلیدی وجود دارد که به ما امکان انتخاب حالت دریل یا پیچ گوشتی و در بعضی از مدلها حالت چکش را میدهد. دریل برای سوراخکاری در چوب یا فلز.پیچگوشتی برای باز و بست پیچ و چکش هم برای سوراخکاری در بتون.
یک نکته مهم؛
دراین دریلها وقتی حالت پیچگوشتی انتخاب میشود ترک متر دستگاه فعال میشود. استادکاران زیادی را دیده ام که برای بستن پیچ از حالت دریل استفاده میکنند تا راحت تر باشند ولی این کار فشار نامتعارفی به موتور دستگاه وارد میکند زیرا دستگاه در صورت جام بودن پیچ هم با همان قدرت زیاد سعی در چرخاندن محور میکند و به قول مهندسین الکترومکانیک، موتور زیر بار میماند . ( و این برای هر موتور الکتریکی بسیار مضر است ) در اینحالت موتور دستگاه بجای تبدیل الکتریسیته به حرکت دورانی به علت مقاومت زیاد آنرا به گرما تبدیل میکند و در صورت ادامه این روند، حرارت باعث سوزاندن شارلاک سیم پیچی و اتصالی کردن و سوختن موتور میشود. این یکی از نکاتی است که رعایت آن باعث میشود مدت بسبار طولانی تری از دستگاه خود استفاده کنید.
باطری
در حال حاضر به طور معمول در بازار بیشتر دو نوع باطری برای پیچ بند شارژی فروخته میشود. یکی نیکل-کادمیوم و دیگری یون لیتیوم. اولی از نظر قیمت ارزان تر و از نظر حجم بزرگتربا مدت نگهداری شارژ کمتر و کمتر شدن شارژ با استفاده نکردن طولانی مدت.
دومی یعنی یون لیتیوم حجم کمتر ، قیمت بیشتر ، مدت نگهداری شارژ به مراتب بیشتر و درصورت استفاده نکردن طولانی مدت خیلی دیر تر خالی میشود. به طور کلی باطریهای یون لیتیوم نسل جدید تر باتری ها با کارایی بیشتر میباشند. بیشترین مشخصه ظاهری آنها نیز بزرگ تر بودن نیکل کادمیومی هاست و به اصطلاح دسته دریل شارژی در نوع نیکل کادمیومی کله (تنه) بزرگی دارد ولی در نوع لیتیومی باطری دستگاه کوچکتر است ودر برخی تقریبا”بخشی از دسته به نظر میرسد.
به طور کلی هرچه ولتاژ باطری بیشتر باشد حجم و گشتاور و قیمت دستگاه بالاتر میرود و دستگاه قابلیت استفاده در کارهای سنگین‌تری را خواهد داشت.
دیمر یا کنترل سرعت
در دو نوع الکترونیکی و مکانیکی وجود دارند و برای کم و زیاد کردن سرعت چرخش به کار میروند. در نوع الکترونیکی هر چه ماشه بیشتر فشار داده شود سرعت چرخش بیشتر میشود تا به حد اکثر برسد و بر عکس. از دیمر بیشتر برای کنترل سرعت باز و بست پیچ استفاده میشود و در سرعت پایین تر، باز و بست پیچ با کنترل بیشتری صورت میپذیرد و از رد کردن پیچ و خوردگی سر پیچگوشتی و گل پیچ و در نتیجه از زیان مالی نیز جلو گیری میگردد.
سه نظام
سه نظام در پیچ بند شارژیر عموما” از نوع اتوماتیک بوده و در دو نوع پلاستیکی و فلزی ساخته میشود که در نوع فلزی کمی به وزن و قیمت دستگاه اضافه میشود ولی در عوض استحکام و دوام بیشتری خواهد داشت.
چراغ نمایشگر شارژ باقیمانده باطری
در برخی مدلها این امکان وجود دارد و کمک بسیار ارزنده ای به استفاده کننده است تا بداند چقدر از شارژ باطری باقیمانده است و در صورت لزوم بتواند برنامه ریزی کند. ( در پیچ بند شارژی میلواکی این امکان وجود دارد )
لامپ LED
یک امکان خوب که در برخی مدلها وجود دارد و با وجود مصرف کم باعث میشود در شب یا در زوایایی که نور کافی وجود ندارد باز و بسته کردن پیچ و سوراخکاری با دید مناسب انجام شود.
توصیه های عملی برای استفاده بهینه
ا-همانطور که قبلا”توضیح داده شد هیچ وقت از حالت دریل برای بستن پیچ استفاده نکنید. توانایی دستگاه را بشناسید و از آن ابزار، کار بیشتر از توانش نخواهید.
۲-برای باز و بست پیچ با درجه های سفتی مختلف از گشتاور مناسب استفاده کنید.
۳- برای حمل و نقل پیچ بند شارژی در جابجایی های خارج از کارگاه از کیف حمل استفاده کنید که در خیلی از انواع به همراه دستگاه فروخته میشود . ( برای جلوگیری از ضربه خوردن ).
۴-از ریختن مایعاتی نظیر آب و روغن و غیره بروی پیچ بند شارژی به خصوص موتور و منافذ آن جلوگیری کنید و اگر این اتفاق افتاد قبل از استفاده مجدد این مواد را با سشوار با فشار باد یا دستمال یا آفتاب خشک کنید تا باعث اتصالی نگردد.
۵-حالت چکش در انواعی که این حالت را دارند برای سوراخکاری های سنگین ساخته نشده. برای سوراخکاری سنگین از درلهای مخصوص و بتون کن که دارای مکانیسم مقاوم در برابر سوراخکاری های سنگین در دیوار هستند استفاده کنید.
۶-در فواصل زمانی مناسب توسط هوای فشرده کل دستگاه و به خصوص موتور آنرا باد گیری کنید و در صورت نبود کمپرسور از پارچه و فرچه هم میتوان استفاده کرد.
۷-یکی از پارامتر های بسیار مهمی که در تکنیکال دیتا قید میشود حد اکثر قطر مته قابل استفاده در دستگاه میباشد و معمولا برای سه ماده چوب و فلز و بتن حد اکثر قطر مته قابل استفاده تعیین میگردد. استفاده مته با قطر بیش از مقدار پیشنهاد شده سازنده، باعث کوتاه شدن عمر دستگاه میگردد.
۸-از وارد کردن ضربه شدید به دستگاه خود داری نمایید. برای کار در ارتفاع برخی از برند ها مدلهایی را ساخته اند که در برابر پرت شدن احتمالی و اینگونه ضربه ها مقاومند.
۹-هیچ ابزاری را بدون بررسی و یا مشاوره کارشناسی خریداری نکنید اگر قبل از خرید کمی وقت اختصاص دهید مطمئنا” پشیمان نخواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *